donderdag 28 februari 2013

Zzitymarketing - Zoek de verbinding!


Leiden maakt werk van zijn merk. Leiden Marketing zet stevig in om de musea van de stad op de kaart te zetten. Geen half werk, gezien de landelijke campagne in Volkskrant en NRC. Goed nieuws voor de stad. Een voorbeeld van een campagne uit het boekje. En daarmee ook een saai en weinig vernieuwend of verbindend voorbeeld. In Rotterdam laten ze zien dat er ook andere, meer in het oog springende alternatieven zijn. Daar is de driehoek sport, bedrijfsleven en recreatie een verbintenis aangegaan. Het leidt tot een campagne die door het grote publiek zeer goed is gewaardeerd. Voor ik dat wat nader op inga even terug naar Leiden.



Museumstad
Onder de bezielende leiding van oud-bestuurslid en tegenwoordig directeur Martijn Bulthuis startten de citymarketeers dus een campagne voor de Leidse musea. Acht weken lang promotie van Leiden als museumstad, in zowel online als offline media. Een kraslot actie die overal in Nederland is verspreid onder cultuurliefhebbers. Per week staat één van de musea in de belangstelling en worden er via de Volkskrant toegangskaarten weg gegeven.
Een stevige campagne, met gelikt materiaal in de leidende kranten van Nederland. Gedegen citymarketing, gericht op cultureel bewuste doelgroepen om ook eens de Leidse parels op cultuur gebied te komen ontdekken.
Wat wordt de impact van deze campagne? Leiden Marketing zal ongetwijfeld nagedacht hebben over de manier waarop ze dat gaan monitoren. En het zal zichzelf ongetwijfeld doelen hebben gesteld als het gaat om bezoekersaantallen en hotelovernachtingen. Later dit jaar zullen we het weten.

Publiekstrekkers werken samen
Deze voor Leidse begrippen grootse aanpak werkt ongetwijfeld positief voor het merk Leiden. Maar er is meer mogelijk. Ik wil bij deze graag een kans presenteren om nog meer impact te maken, aan de hand van een Rotterdams voorbeeld. De hoofdsponsor van Feyenoord besloot onlangs om het laatste half jaar van hun sponsoring de plek op het shirt van de club vrij te geven aan één van de andere publiekstrekkers van de stad, Diergaarde Blijdorp. 


Gesteund door een slimme sociale media strategie (#feyblij) en diverse video’s doet deze campagne het fantastisch. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten zoals je in dit blog kunt lezen. De driehoek sport, bedrijfsleven en recreatie zet hier een innovatieve, verbindende campagne neer waar door veel marketeers met enige jaloezie naar zal worden gekeken.


Zoek de verbinding
Natuurlijk, Rotterdam is geen Leiden. Er zijn hier geen landelijke voetbalclubs of dierentuinen. Maar wel eredivisiebasketbal, waterpolotop en landelijke sportevenementen als de marathon en de Gouden Spike die regelmatig de landelijke media halen. En musea als Naturalis, Boerhaave en Corpus. En lokaal sterk gewortelde sponsors als Achmea en Zorg en Zekerheid. En een creatieve sector. Ook in Leiden kun je in de driehoek sport, bedrijfsleven en cultuur een blikvangende campagne opzetten die voor alle betrokkenen winst oplevert. En los van de landelijke bekendheid bereik je daarmee ook de Leidenaren die nog nauwelijks in aanraking zijn gekomen met de ontdekkingen in de eigen stad. Benieuwd wie dit oppakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten