dinsdag 30 september 2014

Show me the money - Inspiratie voor geldzoekers

'Het was gewoon een goed idee.' Het doodeenvoudige antwoord op de vraag waarom De Coolste baan van Nederland een succes werd, doet de zaal in lachen uitbarsten. 'Ik kon in één zin uitleggen wat we gingen doen, namelijk schaatsen in het Olympisch stadion. En vrijwel iedereen was gelijk enthousiast.' Sportondernemer Patrick Wouters van den Oudenweijer is één van de negen mensen die marketeer Marcel Beerthuizen interviewde voor zijn eerste boek 'Show me the money'. Hij presenteerde het gisteren in het Rijksmuseum voor een bont gezelschap van vertegenwoordigers uit de goede doelenwereld, de cultuur en de sport. Gemene deler? De jacht naar fondsen.

Net als in het boek hadden de negen geïnterviewden ook bij de boekpresentatie zelf een prominente rol. In twee sessies deden zij mee aan een door Beerthuizen geleide paneldiscussie. Goed voor een gezonde dosis inspiratie. Oprichter van KiKa bijvoorbeeld, Frits Hirschstein. Achter zijn ogenschijnlijk kalme uitstraling gaat een drive schuil die er voor heeft gezorgd dat KiKa het meest gewaardeerde goede doel van Nederland werd. Of de holistische benadering van de donateur door Greenpeace fondsenwerver Reinier Spruit. Zijn betoog dat een donateur meer geeft dan geld alleen en dat je daar als fondsenwerver op dient in te spelen, sloeg wat mij betreft de spijker op de kop. 
Crowdfunding expert Ronald Kleverlaan wees op de switch die veel fondsenwervers dienen te maken als ze crowdfunding overwegen. 'Het doel komt centraal te staan en niet zozeer de organisatie of het merk zelf'.

Herwaardering particulier initiatief
Niet zo lang geleden ontmoette ik hem bij een ronde tafel van het ministerie van VWS en net als toen was ik gelijk geboeid door professor Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de VU. Het enthousiasme waarmee hij verhaalt over het particulier initiatief in Nederland is het enige goede verhaal, in contrast met de in zijn ogen prietpraat uit Den Haag over de participatiemaatschappij. 'Eigenlijk zegt men daar: "Wast u uw oude moeder voortaan zelf maar". Politici zijn de aansluiting met de maatschappij kwijt, laten we hier beginnen om te zorgen voor een herwaardering van het particulier initiatief in Nederland.' Het leverde de aimabele academicus een applaus van de zaal op.

Millenials
Beerthuizen benadrukte met dit boek geen 'How to..' gids te hebben willen uitbrengen. Het boek dient als inspiratie voor ieder die zijn ambitie of droom wil verwezenlijken en daarvoor geld zoekt. Ik ga het met belangstelling lezen. De bijdragen van de geïnterviewden bij de presentatie smaakten in ieder geval naar meer. 
Wat ik wel opvallend vond was het lage percentage millenials in de zaal. Uit onderzoek blijkt dat juist deze generatie (1980-2000) zelf het verschil wil maken op weg naar een betere wereld en dat ook van bedrijven en organisaties verwacht. Een generatie die belangrijke impulsen kan geven aan de jacht naar fondsen lijkt me. Dat raakt meteen ook aan een ander punt van kritiek. Vrijwel alle geïnterviewden zijn man. Waren er echt niet meer vrouwen met aansprekende en inspirerende ervaringen in de wereld van de fondsenwerving?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten