vrijdag 20 juni 2014

Een tientje voor Belkin - Waarom ik me als fan niet serieus genomen voel

Belkin stopt met de sponsoring van Bau en Lau. De ploeg waarvoor Nederland afgelopen zomer op de banken stond, wordt in het voortbestaan bedreigd. Om dat te voorkomen is manager Richard Plugge een actie gestart. Hij vraagt via de Belkin site fans om een tientje te doneren. Het levert prompt publiciteit op, Plugge wil natuurlijk laten zien hoe zeer zijn ploeg wordt gesteund in Nederland. Een goede zet? Of paniekvoetbal?

Duurzaam?
Fans betrekken voor de financiering van sport. Het is afgelopen jaar een thema geworden, vooral door het feit dat zowel overheid als bedrijfsleven minder geld in sport investeren. Geïnspireerd door het succes in andere sectoren is crowdfunding als instrument nu ook ontdekt door de sport. De manier waarop Belkin het nu toepast is in mijn ogen echter niet de juiste. Het zal op korte termijn best de nodige pegels en publiciteit opleveren. Op deze manier zal het echter geen duurzame oplossing zijn, daarvoor ontbreken teveel ingrediënten van een succesvolle crowdfunding aanpak.

Ingrediënten voor succes
Is er een doel bijvoorbeeld, en wordt uitgelegd welk bedrag daar voor nodig is? Nee. Zijn er tegenprestaties voor de fans waarin hun betrokkenheid tot uiting komt? Nee. Zijn de renners persoonlijk betrokken bij de actie en bij de tegenprestaties? Nee. Is het transparant hoe de actie loopt? Nee.
Stuk voor stuk relevante elementen van een crowdfunding aanpak die de kans op succes vergroten. In alle eerlijkheid vind ik dat Belkin de fans op deze manier niet erg serieus neemt. Je mag een tientje doneren omdat jullie met zoveel miljoenen zo van ons genoten vorig jaar, zo lees ik het.

Insteek richting fans
Manager Richard Plugge haalt in een nieuwsitem bij de NOS de Kees Jongkind documentaire aan, waar 2 miljoen mensen met veel plezier naar keken. Ik ook trouwens! Als al die mensen nu eens een tientje zouden storten? Een zwakke redenering wat mij betreft. Omdat we met zijn allen zo genoten van deze documentaire, nota bene gemaakt met geld van de belastingbetaler, zouden we nu toch minimaal een tientje extra moeten overmaken? Anders kunnen we voortaan dit soort leuke docu's niet meer bekijken? Nee, dat lijkt me niet de juiste insteek richting fans.

Als je wilt dat mensen betrokken raken bij je plannen voor de toekomst zul je het op een andere manier moeten aanpakken. Er is meer nodig dan het verbouwen van je webshop tot donatievehikel om dat te bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten