zaterdag 14 juni 2014

Gouden Spike verdient het om ontdekt te worden

Eén van de geneugten van het runnen van een crowdfunding platform in de sport is dat ik als sportliefhebber regelmatig een voor mij onbekend onderdeel van de sport binnenstap. Ik ben opgegroeid met voetbal en tennis, dat betekent dat ik alles weet van de competities, de toernooien en het verenigingsleven in die sporten. Met Wij zijn Sport werken we voor álle sporten. En dus ontdek ik nieuwe werelden. Zo ook vandaag.

Ik bezocht een atletiek evenement, de Gouden Spike. In mijn eigen stad nog wel. Een jaarlijks hoogtepunt voor de plaatselijke atletiekvereniging, dit jaar alweer voor de 43e keer. Grote namen in de Nederlandse atletiek als Kamiel Maase, Gregory Sedoc, Rutger Smith en Marlou van Rhijn wonnen hem al eens, die Gouden Spike. Op naar het Leidse Hout dus om daar, verscholen tussen het groen, dit topsport pareltje te ontdekken.

Overal atleten
Het eerste dat opvalt als ik de prachtig gelegen accommodatie betreed? Ik zie overal atleten. Gewoon aan te raken bijna. Dit is een sport met vele gezichten, letterlijk. Lopers, springers, werpers, stoters. Warmlopend, rekkend en strekkend. En het wemelt er van de vrijwilligers, herkenbaar aan hun zwarte shirt met gouden opdruk. Man, wat heb je een hoop mensen nodig om een atletiekwedstrijd te organiseren.
Ze vervullen hun rol met verve overigens, die vrijwilligers. Ook het publiek is ter zake kundig. Ik heb het idee dat dat nodig is bij deze sport. Het is voor een buitenstaander als ik niet direct een sport met een hoge amusementswaarde. Dat is overigens snel opgelost. Gewoon één van die betrokken toeschouwers aanspreken en je laten voorlichten over wat er voor je neus gebeurt.

In drie uur tijd rijgen de loop- en technische nummers zich aan één. Het zijn wedstrijden in een wedstrijd. Het draait om limieten. Het lijkt er minder toe te doen welke onderlinge klassering je haalt. Iedereen voert zijn eigen (wed)strijd.

Ik heb me goed vermaakt. De Gouden Spike is een topsport evenement van formaat. Goed georganiseerd bovendien. Een evenement voor de kenner, dat wel. De nationale top komt er in actie, op de 10.000 meter was er zelfs sprake van een sterk internationaal veld. Dit heeft de potentie om veel meer sportliefhebbers aan te trekken. Ik gun dit evenement een groter publiek.

Volgens mij ligt de sleutel bij het vergroten van de amusementswaarde. Denk aan side-events (voor kinderen bijvoorbeeld), aan promotie vooraf en aan manieren om de minder deskundige sportliefhebber ter plekke te onderhouden (met een app maar ook een showelement in het programma bijvoorbeeld). Als dat lukt dan gaan veel meer sportliefhebbers, net als ik, dit evenement op die prachtige sportaccommodatie tussen het groen van het Leidse Hout ontdekken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten